På webbinar om feedback pratade vi om varför det kan kännas utmanande. Vi utforskade både svårigheten att ge feedback och utmaningen att ta emot den från kollegor och chefer. Feedback handlar om att ge återkoppling på ett beteende eller en prestation, i syfte att mottagaren ska förstärka eller förändra ett beteende. Och för att vara tydlig – feedback är den engelska termen för återkoppling på svenska. Ibland misstas dessa begrepp för att betyda olika saker.
Vi har nog alla fått feedback genom åren som vi inte riktigt tagit till oss. En del av den var kanske värt att ignorera, men vi har troligen missat några guldkorn på vägen också. Trots att vi ofta vill utvecklas och lära nytt, finns också ett stort behov av att känna oss accepterade precis som vi är. När någon har en åsikt om vad vi skulle kunna förbättra, kan det lätt sätta oss i försvar och i ett så kallat hotläge. Ett exempel på detta är ”Wrong Spotting” (felsökande), där vi skyddar oss genom att börja leta fel. Vi kanske tvivlar på avsikten med feedbacken, tycker att den inte stämmer, eller ogillar forumet där den ges, exempelvis inför alla på måndagsmötet. Känslan av att vi måste skydda oss förklaras ofta av låg psykologisk trygghet i gruppen, där vi saknar tillit till varandra och är rädda för att prata om det som inte går så bra.
Så vad kan vi göra? För att lyckas med feedback är det viktigt att fokusera på de beteenden vi vill se mer av. Det vi uppmärksammar tenderar att växa och utvecklas. När du ser ett önskvärt beteende, återkoppla på det direkt och säkerställ att mottagaren är på en plats där de är redo att lyssna. När du ger stärkande feedback, försök att vara specifik – inte bara ett ”bra jobbat” utan lyft vad personen gjorde och vilken positiv effekt det hade. Till exempel; ”När du ber mig om hjälp att lösa ett problem har du alltid egna förslag, vilket gör att vi snabbare hittar en lösning och lär oss av varandra.”
För mer utmanande feedback som syftar till att vi vill att mottagaren ska ändra ett beteende är grunden en trygg miljö och kontinuerlig positiv återkoppling. Här är det extra viktigt att tydliggöra intentionen bakom feedbacken, fokusera på beteenden i stället för personliga egenskaper och förklara konsekvenserna. Diskutera också tillsammans vad som kan göras annorlunda och om det handlar om ”Skill eller Will” – behöver mottagaren fylla på med kunskap eller saknas motivationen? ”Sätt er på samma sida bordet”, se framåt och hitta nya lösningar.
För att skapa en feedbackkultur är det också värdefullt att själva efterfråga feedback oftare än vi gör idag. När vi själva tar initiativet kan vi välja vad vi vill ha feedback på, vem vi vill ha den ifrån, och när det passar oss bäst, dvs när vi verkligen är nyfikna på hur vi kan utvecklas. Genom att själva efterfråga feedback visar vi också vägen för andra och öppnar upp för att kontinuerlig återkoppling ska bli en naturlig del av arbetskulturen.
Även om det kan kännas svårt med feedback är det verkligen värt insatsen. Det förbättrar prestationer, lärande, självkännedom och engagemang på både individ- och teamnivå.
Annette Bosell
Föreläsare och expert på ledar- och teamutveckling
Utveckla ditt team med ShareNode Academy
Vill du ta ditt team till nästa nivå? På ShareNode Academy erbjuder vi skräddarsydda föreläsningar, workshops och utbildningar som ger er verktygen för att skapa starkare ledarskap, bättre samarbete och en mer hållbar arbetsmiljö. Vihjälper er att utveckla individer och team så att ni når era mål snabbare och mer effektivt.
Kontakta oss idag för att diskutera hur vi kan hjälpa just ditt team att nå sin fulla potential!
Vill du vara säker på att få mer inspiration från oss? Följ oss på LinkedIn
Kostnadsfri guide
Vill du veta mer om RPA och digitala medarbetare? Ladda ner vår guide: Rekrytering av digitala medarbetare
”*” anger obligatoriska fält