Detta är det femte inlägget i ShareNodes artikelserie Close-up där vi kort möter och intervjuar personer som på olika sätt och i olika sammanhang har korsat vår väg.


Charlotte Gamnis är en uppskattad ledare med kompetens inom ekonomi, kundservice och HR. Hon har en bred erfarenhet av både affärsutveckling och medarbetarutveckling. Charlotte arbetade tidigare på AstraZeneca och det var där hon valde att flytta från marknadsbolaget till ledare inom Shared Service verksamheten där hon bl.a. outsourcade Helpdesks till Indien. Idag arbetar hon som Head of People Hub, som är Telia Company’s go-to-place för support och rådgivning inom rekrytering, On-Boarding, utveckling, lön och belöning, organisationsförändringar, M&A:s m.m. People Hub består av ca 140 medarbetare och finns i de alla de nordiska länderna samt Litauen och Estland. ShareNode driver sedan 4 år nätverk för chefer och vi lärde känna dig då du var med i ett av våra nätverk för SSC-chefer inom ekonomi. Vi är nyfikna på att höra vad som har hänt sedan dess?

Du har flerårig egen erfarenhet av nätverkande med andra i liknande roller – vad tycker du personligen är mest värdefullt med att ingå i nätverk?

Jag tycker det är otroligt givande att diskutera och få nya infallsvinklar både vad gäller aktuella frågeställningar och framtidsplaner rörande verksamheten och egen och andras utveckling. Jag tycker också att det är väldigt kul att få dela med mig av egna erfarenheter och idéer. Jag har haft förmånen att ingå i både olika Shared Service nätverk såsom ShareNode och kvinnliga nätverk som Ruter Dam, vilket jag är otroligt tacksam för då du får både affärsmässiga kontakter och vänner som kan hjälpa och sporra varandra!

Du själv har ju gjort en speciell resa, från ekonomiområdet till HR-området. Vad tar du med dig från dina år inom ekonomi till HR?

Jag ser att min ekonomibakgrund är viktig då min organisation helst ska leverera en så bra service som möjligt med så lite resurser som möjligt och då är det bra att våga utmana och ha koll på siffror och business case. Jag har alltid brunnit för ledarskap, att hjälpa andra att utvecklas och leverera till sin fulla potential, och jag har i min ledarroll praktiserat i princip alla de områden som min nya organisation supportar inom så erfarenheterna från ett manager/end-user perspektiv tar jag också med mig in i min nya roll.

Vilka skillnader ser du i att driva ett SSC inom ekonomi jämfört med HR?

Min inställning är att det inte är så stor skillnad att driva ett Shared Service inom ekonomi, HR eller IT. Målsättningarna för Shared Service verksamheterna tenderar att vara liknande, att skapa en effektiv leverans till en lägre kostnad med hög kvalitet och kundnöjdhet. Då jag har gjort denna resa på både AstraZeneca och Telia Company inom ekonomiområdet tycker jag att jag har mycket bra att ta med mig därifrån såsom exempelvis att det är viktigt att tydliggöra vad leveransen är och vilka servicenivåer som gäller, att driva mot gemensamma processer i så stor utsträckning som möjligt, att jobba med virtuella medarbetare (RPA och Chatbots), att skapa flexibilitet och så klart att säkerställa att du har bra och engagerade medarbetare.

Har du några råd till andra som funderar över ett liknande karriärsteg? 

Tänk mer på vad du kan bidra med och tillföra än vad du eventuellt inte kan inom det område du byter till, då du kan vara säker på att det finns många kloka medarbetare i din nya organisation som har koll på detaljerna.

Vad ser du fram emot under 2019?

Jag tycker att jag har fått en bra start ihop med min nya ledningsgrupp och vi har dragit igång en massa spännande initiativ och jag har även haft möjlighet att träffa de flesta av våra team inom People Hub. Jag ser fram emot att ytterligare förbättra leveranserna till våra internkunder och att skapa en ännu bättre ”Employee Experience” genom bl.a. förbättrad on-line support. Jag ser också fram emot att testa nya arbetssätt såsom flexibla team och kortare beslutsvägar samt att nyttja automatisering och RPA mer för att förbättra effektiviteten. Framför allt ser jag fram emot ett fortsatt bra samarbete!


Close-up nr 5, 2019
/Ulrika Mandell

sharenode

Följ oss gärna på LinkedIn för senaste nytt

Kostnadsfri guide

Vill du veta mer om RPA och digitala medarbetare? Ladda ner vår guide: Rekrytering av digitala medarbetare

*” anger obligatoriska fält


Senaste inläggen

Visa alla

Close-up