I ShareNodes artikelserie Close-up möter och intervjuar vi personer som på olika sätt och i olika sammanhang har korsat vår väg.
Peter Hessel - HR Shared Service Development Director, Stora Enso.Peter Hessel har lång erfarenhet av Shared Services och Outsourcing samt praktisk erfarenhet av att utforma, implementera och leda verksamheter världen över. Idag bär han helhetsansvaret för en global leveransmodell för HR Shared Services vilket innebär att utveckla, harmonisera och standardisera de globala processerna och it-landskapet för HR på Stora Enso.
Vilka är de viktigaste råden du kan ge för att HR ska lyckas med att anpassa sin organisation till förändringar i bolagets affärsverksamhet?
Det viktigaste är att konstant se över sin HR organisation, så att den verkligen är anpassad till den riktning som affärsverksamheten är på väg, det görs bäst genom att HR är djupt involverad i arbetet med affärsstrategin. Det är också viktigt att förstå att det inte bara finns ett sätt att organisera HR utan varje företags verksamhet är unik och därför måste också HR anpassas för att passa just den egna verksamheten. Det gäller såväl hur arbetssätt, organisation och it sätts upp för HR. Enkelhet bör vara ledordet.
– Krångla inte till det, utan se till att göra livet så enkelt som möjligt för chefer, medarbetare och kandidater.
Du har erfarenheter av att affärsanpassa HR både genom att centralisera och decentralisera tjänster i Shared Service funktioner. Vad tar du med dig från dina år inom förändringar av HR?
Framförallt hur viktigt det är att vara följsam och lyhörd över vilka prioriteringar affärsverksamheten har. För att skapa en följsam HR organisation, krävs en ständig dialog med verksamheten och en enkelhet i hur vi väljer att arbeta inom HR, en enkelhet i hur vi väljer att organisera HR och en enkelhet i hur IT-landskapet är byggt för HR.
– Ju enklare arbetssätt, organisation och IT-landskap inom HR ju enklare är det att förändra när det väl behövs.
Shared Service Center förknippas ofta med en central funktion där medarbetarna sitter tillsammans. Att ha medarbetare på distans i en distribuerad leveransmodell sätter andra krav på ledarskapet. Vad ser du är viktigt för en SSC-chef att tänka på för att få det att lyckas?
I en mer distribuerad leveransmodell, så finns det några viktiga saker att ta i beaktning:
- Förståelse för strategisk inriktning och tydliga målsättningar inom SSC organisationen är extremt viktiga.
- Globala processer är inte detsamma som centralisering.
- Viss HR måste vara fysiskt nära verksamheten.
- Skapa, om möjligt, en fristående service organisation med processorienterade rapporteringslinjer.
- En distribuerad modell kräver självgående och ansvarsfull personal.
- Systematisk uppföljning krävs.
– Teknikberoendet blir påtagligt när man inte alltid sitter fysiskt nära varandra.
Vad ser du mest fram emot under 2020?
Att fortsätta den spännande resa som Stora Enso HR påbörjat där vi inlett en översyn över hela vår HR organisation.
Tack Peter, för att vi fick ta del av dina råd. Lycka till med nuvarande uppdrag och ser fram emot att fortsatt följa er HR transformation.
Kostnadsfri guide
Vill du veta mer om RPA och digitala medarbetare? Ladda ner vår guide: Rekrytering av digitala medarbetare
”*” anger obligatoriska fält