Ta kontroll över ditt konsultvarumärke!
Vi har träffat Kristina Bexelius på Innerbrand som är erfaren utbildare inom kommunikation och personal branding för att prata personligt varumärke.
Kristina, varumärke är ju något man ofta förknippar med företag. Vad menar du med personligt varumärke och varför tycker du att det är viktigt att reflektera över det i rollen som konsult?
För oss på InnerBrand är det alldeles självklart att alla borde arbeta strategiskt med sitt varumärke – både företag och människor. Vi kan väl börja med att slå fast att alla har ett varumärke – eller rykte, eller röst om man hellre vill kalla det så. Vissa tycker att uttrycket personligt varumärke känns lite gnissligt, och jag kan absolut hålla med om det, det kan upplevas som artificiellt och påklistrat – eftersom vi människor förstås är mer komplexa än så.
Men ditt varumärke (jag fortsätter att kalla det så eftersom det inte finns något riktigt bra alternativ) är summan av din kommunikation, ditt beteende, dina kunskaper, styrkor, åsikter, integritet och värderingar, det är alltså hela upplevelsen av att ha med dig att göra. Personer med starka varumärken är dem som alla vill jobba med och för. Det är dem som folk lyssnar på, de upplevs ofta som experter och de får de roligaste uppdragen (och oftast bäst betalt). Det är dem som kunder och kollegor har mest förtroende för och därför är det förstås oerhört viktigt för konsulter – ditt varumärke är den du är.
Det handlar alltså om hur andra uppfattar dig, inte vem du själv tycker att du är. Tyvärr, kan man tycka, det vore ju betydligt enklare om man själv bara kunde bestämma hur andra ska uppfatta en.
Vi är mitt inne i en samhällskris, varför ska vi tänka på detta nu?
Jag inser förstås att det i dagens extrema situation, med en arbetsmarknad i fritt fall på många ställen och en allmänt förlamande osäkerhet, kan kännas ytligt att prata varumärke. Men jag vill påstå att det är precis tvärtom – det är nu du verkligen kan dra nytta av ditt starka varumärke. Och har du inte gjort det förr är det hög tid att tänka över vem du är, vad du tror på och vad du vill framöver. Att se till att ha koll på och ta kontroll över hur du uppfattas av andra är förmodligen den bästa investeringen du kan göra, inte minst om du är konsult. Eller chef för den delen, eller entreprenör. Eller företagare, eller … ja, you get the point.
Kristinas tips:
Var relevant och var på tå
Det här är ju att sparka in öppna dörrar i dessa tider – men omvärlden förändras och du behöver hänga med för att vara relevant och intressant för alla som ska fatta beslut om dig. Att hålla koll på vad som händer i sin bransch, inom sitt område och omvärlden i stort är oerhört viktigt. Låter enkelt, men fler än man tror missar detta.
Se till att utvecklas ständigt
Att utvecklas professionellt är helt nödvändig. Det du lärde dig igår kanske inte är relevant idag. Du behöver visa att du har koll – om du inte upplevs som kompetent inom ditt område är du utanför radarn. Har du det som krävs för att komma på fråga, det som gör att folk känner sig trygga att anlita dig?
Var öppen – be om feedback
En god självbild är grunden i att ha ett starkt personligt varumärke. I det ingår att förstå hur du uppfattas av andra. Du behöver ärlig input. Be om feedback från personer du litar på och som vill dig väl. Vi har alla våra tillkortakommanden, och det är förstås helt ok. Ingen är perfekt, det handlar snarare om att få koll på vad som kan sätta käppar i hjulen för dig. Fokusera på dina styrkor och se samtidigt till att få koll på vilka dina svagheter är så att du kan hantera, utveckla eller ignorera dem, beroende på hur viktiga de är för det arbete du har, de sammanhang du finns i och det du vill framåt.
Sluta sälj – bli köpbar
Väldigt många är obekväma med tanken på att sälja sig själva. Man upplever det som fult, fel, skrytigt eller bara som något som man inte vill behöva göra. Och ju mer vi tänker ”sälj” desto mer låser det sig. Det leder ofta till att vi blir otydliga och luddiga och därför svåra att ta ställning till. Lösningen är enkel: sluta tänk sälj! Tänk istället att du ska underlätta för andra att förstå vem du är. Tänk att du ska bli tydlig och köpbar, lätt att fatta beslut om. Vad kan du bidra med? Vilket värde skapar du? Vad är grejen med dig? Fattar man inte det, är risken stor att du glöms bort i samma sekund om du vänder ryggen till.
Din personliga PR-plan
Tyvärr kommer ingenting att hända bara för att du vet allt det här. Nu är det dags att kavla upp ärmarna och börja jobba – gör en PR-plan för ditt eget varumärke! Här krävs det ett visst mått av disciplin. Men om du är beredd att lägga ner lite tid och kraft på ditt varumärke, så kommer det att göra skillnad.
Avslutningsvis, är det något du vill tillägga?
Ja, tänk på att när det gäller att bygga varumärke handlar det om att visa vem du är snarare än att bara berätta det. Det handlar om autenticitet och integritet – vad du gör (och vad du inte gör) är det som definierar dig.
Tusen tack Kristina, vi ser fram emot vårt fortsatta samarbete.
Vi på ShareNode tror på värdet att dela med sig av kunskap och lära av varandra. Vi tror på det så starkt att det till och med är ett av våra värdeord – Share. På grund av rådande läge har vi tänkt om istället för att ställa in. Vårens/sommarens konsultträff blir därför ett webbinarium med fokus på att stärka det personliga varumärket.
Vill du vara säker på att få mer inspiration från oss? Följ oss på LinkedIn
Kostnadsfri guide
Vill du veta mer om RPA och digitala medarbetare? Ladda ner vår guide: Rekrytering av digitala medarbetare
”*” anger obligatoriska fält