Det finns lika många tips och idéer kring hur den perfekta ansökningshandlingen ska se ut som det finns rekryterare i världen! Det finns inget facit på hur ett CV ska se ut, hur långt ett personligt brev ska vara eller om du ska ha med ditt foto eller inte. Detta försvårar både kandidatens och rekryterarens arbete. För dig som kandidat är det svårt att veta hur mycket information som ska tas med. För rekryteraren blir själva urvalet bland intressanta kandidater svårt ifall du har ett otydligt CV.   

En rekryterare vill snabbt kunna förstå vem du är,  vad du har för kompetens och vilken typ av tjänst eller uppdrag du passar för.

För att hjälpa dig och öka dina möjligheter till att matchas till rätt uppdrag delar vi här med oss av våra bästa tips.  

1) Skapa ett tydligt CV, eller profil på LinkedIn med följande innehåll: 

  • Kontaktuppgifter – namn, telefonnummer, mailadress.  
  • Profil – Inled med en sammanfattande beskrivning av din arbetslivserfarenhet på två till tre meningar.  
  • Foto – Använd ett porträttfoto. Med ett foto hjälper du rekryteraren att hålla isär dig från andra sökanden. 
  • Arbetslivserfarenhet – skriv i kronologisk ordning, dvs. den senaste erfarenheten överst. 
  • Konsultuppdrag – Specificera vilka uppdrag du har haft. Information gällande bransch, storlek på bolaget och längden på uppdraget är viktig information. 
  • Utbildningar – Kurser och utbildningar anger du i kronologisk ordning. 
  • Språk – Vilken nivå ligger dina språkkunskaper på? 
  • IT-system – Vilka program eller appar har du arbetat i? Lägg till information om du varit Superuser i något system, varit delaktig eller ansvarig för implementation av nytt system och liknande. 

2) Ta hjälp! 
Be gärna någon läsa igenom ditt CV och återkoppla vad dom summerat av din CV/presentation, stämmer den bild de fångat upp? Ta gärna tips men i slutändan så är det viktigt att det känns som ”du” och överensstämmer med hur du vill marknadsföra dig själv. Avsluta med att göra en stavningskontroll.  

3) Övriga tips:
Se även till att du är både sök- och nåbar via LinkedIn då många rekryterare använder sig av denna plattform för att hitta lämpliga kandidater, lägg in dina kontaktuppgifter även där. Tänk utifrån och in, dvs vilka kompetenser/sökord använder rekryterare för att hitta kandidater med min profil, finns dessa sökord med i min presentation? 

Framgångsfaktorn är att ha ett CV som är överskådligt, lättläst och tydligt!

sharenode

Kostnadsfri guide

Vill du veta mer om RPA och digitala medarbetare? Ladda ner vår guide: Rekrytering av digitala medarbetare

*” anger obligatoriska fält


Senaste inläggen

Visa alla

Close-up


Vill du vara säker på att få mer inspiration från oss? Följ oss på LinkedIn