Håller du din digitala form?

Ett år har passerat med hemarbete för många av oss. Men vad har vi lärt oss? Tillhör du skaran som blivit lite lata och “glömmer” att slå på videon vid möten för att du inte riktigt hann fixa dig? Eller sitter du uppkopplad på möten men gör annat och hoppas att ingen ska fråga dig något? Vi ser tyvärr trenden lite varstans att många har släppt den digitala formen och blivit lite avslappnade i arbetsammanhang. Det finns mycket som visar på att det smittar av sig på din arbetsinsats, du blir inte ditt professionella jag i samma utsträckning med pyjamasen på.

För att hantera vårt nya arbetsliv med en större dos digitala möten behöver vi sätta struktur och regler, helt enkelt göra det lätt att göra rätt för alla. Vi listar några förslag på regler att utgå ifrån när ni formar er digitala arbetskultur.

  1. Kameran på! Utgå från det. Vissa möten som är walk-and-talk möten kan med fördel vara utan kamera, men i övrigt så är det få möten som i verkliga livet skulle fungera med en papperspåse på huvudet.
  2. Ljud av! Lika viktigt som med kameran är det med ljudet. Att på håll höra någons headset skrapa mot kavajen stör mer än det tillför.
  3. Fokusmöten och sociala möten. När vi tappar de spontana sociala mötena tappar vi mycket av det kollegiala. Ta tillbaka de sociala mötena där ni kan vara mer avspända och prata mer fritt. Men var tydlig med vilka möten som är vad.
  4. Gemensam information lätt och enkelt. Har ni ett intranät. Använd det, se till att det är där ni hämtar och delar företagsövergripande information. Gör även här klart för alla vad som finns vart. Att en medarbetare svarar, jag visste inte vart det fanns innebär hemläxa för bägge. Tydlig var information finns och tydligt att det finns ett eget ansvar att ta till sig information.
  5. Ta tillbaka fikarummet och lunchrummet. Boka in digitala luncher och fikaraster så upprätthåller ni det nog så viktiga mellansnacket. Många viktiga ärenden avhandlas i pauserna som vi inte vill gå miste om. Men även här behövs tydlighet, vilka ska vara med och får alla vara med? Är det gemensam lunch eller öppet hus?
  6. Varva samtal och möten. Måste alla möten verkligen vara just möten, vilka punkter hade du avhandlat i korridoren med kollegan? Glöm inte bort de traditionella samtalen. Växla lite mellan vanligt samtal och digitala möten.  

Slutligen handlar det om både medarbetarskap och ledarskap. Det är upp till bägge att måna om arbetsmiljön. Vill du träffa dina kollegor oftare? Vänta inte in att din chef ska sätta upp ett möte, ta initiativet själv och bjud in. Eller varför inte en walk-and-talk? Du som ledare hejar givetvis på detta engagemang som bidrar till ett bättre team.

 

Hur gör ni er digitala onboarding? Vi har tidigare skrivit ner våra tips, läs gärna om den viktiga onboardingen här>> 

sharenode

Är du nyfiken på våra tjänster inom interim och rekrytering? Här kan du läsa mer om Rekrytering och Interim Eller kontakta med oss så berättar vi gärna mer.


Vill du vara säker på att få mer inspiration från oss? Följ oss på LinkedIn

Kostnadsfri guide

Vill du veta mer om RPA och digitala medarbetare? Ladda ner vår guide: Rekrytering av digitala medarbetare

*” anger obligatoriska fält


Senaste inläggen

Visa alla

Close-up