Detta är det första inlägget i ShareNodes artikelserie Close-up där vi kort möter och intervjuar personer som på olika sätt och i olika sammanhang har korsat vår väg.


2018 har varit ett händelserikt år för ShareNode och vår VD, Anna Chibba, gör en tillbakablick och summerar erfarenheterna! Anna startade för snart 3 år sedan ShareNode AB, som är ett modernt konsultföretag med fokus på affärsstödsfunktioner. Annas erfarenhet av både projekt- och förändringsledning tillsammans med både operativ och strategisk kunskap kring Shared Service Center har resulterat i att bolaget har växt kraftigt under de här åren. Men hur startade allt egentligen?

Berätta om hur du fick idén till att starta ShareNode AB?

Jag hamnade i ett läge i livet där jag stannade upp och tvingades tänka till. Vad vill jag egentligen göra? En stor fråga som jag försökte plocka isär. Jag landade med att jag ville prova på att starta eget, fullt övertygad om att göra skillnad. Det kändes läskigt men samtidigt oerhört spännande.

I hela mitt yrkesverksamma liv har jag jobbat med verksamhetsutveckling. Idén om tre affärsområden – nätverk – konsulttjänster – interim/rekrytering – hämtades från mina egna erfarenheter som linjechef och managementkonsult.  

Jag hade precis lämnat en roll som chef för att bygga ett nordiskt Shared Service Center (SSC) inom ekonomi. Ibland kände jag mig ensam med de utmaningar uppgiften innebar. För mig var det värdefullt att själv vara med i ett nätverk med erfarna ledare i samma typ av roll. Arbetet med att bygga ett nordiskt SSC med nytt systemstöd, gemensamma processer och gränssnitt innebar behov av både verksamhetskonsulter och temporära tjänster. I samband med det insåg jag att trots att det fanns många ”nischade” bolag på marknaden så saknades ibland förståelsen för hur kundens vardag ser ut och vad kunden egentligen behöver. Det var få som hade ”inifrån” perspektivet, som själva hade varit i situationen.

Därför kändes det naturligt att starta ett nischat bolag, som förstår kundens sits, dvs har ett inifrån perspektiv. Våra fokusområden ekonomi och HR/lön är områden vi kan och behärskar väl.

Vad har varit höjdpunkterna sedan verksamheten startade?

Det har varit fantastiskt roligt att börja anställa och vidga vårt nätverk av kunder och konsulter och att tillsammans arbeta med att leverera bra projekt och uppdrag för våra kunder.

Det är också inspirerande att få feedback från våra kunder och konsulter. Från flera av våra konsulter som är ute på uppdrag får vi höra att de gillar vårt sätt att jobba tillsammans med dem i kunduppdrag. Vi har också fått kommentaren ”klockren rekrytering”. Vid ett nätverksmöte i november sa en deltagare att det var den ”bästa arbetsdagen i år”. Sådana spontana kommentarer från våra kunder och konsulter värmer och gör att man vill jobba ännu lite mer för att underlätta för kunderna i vardagen.

Vad har varit svårast?

Tidigare har jag arbetat i stora internationella organisationer där all infrastruktur funnits. Det svåraste har varit att få tiden att räcka till. Nu behöver man göra allt själv, från att leverera i projekt, till att tänka ut nya upplägg till att fixa hemsida och fakturera. Gör man inget så händer inget. Det gäller att vara metodisk och inte vara för nöjd. Det har ibland blivit många timmar samtidigt som det är otroligt roligt att det faktiskt går att starta eget med en övertygelse, vilja, tillsammans med likasinnade och inte behöva ta in externa finansierare för att göra det.

Vad ser du fram emot under 2019?

I början av året startar vi upp nya nätverksgrupper vilket ska bli riktigt roligt.

Inom området konsulttjänster utvidgar vi vår satsning på att hjälpa företag lyckas med sina robotiseringsinitiativ. Vi kommer dessutom att jobba aktivt med att lansera mognadsmodellen, vårt verktyg för stötta ledningsgrupper i att utveckla sin organisation.

Behoven av tillfälligt stöd och behov av rekrytering är fortsatt högt inom vår nisch så för oss handlar det om att utöka vårt kontaktnät och attrahera riktigt duktiga konsulter och kandidater både till interimsuppdrag och vid rekrytering.

Vi växer inom alla områden så jag ser framemot att attrahera nya medarbetare (ShareNodare) som vill jobba tillsammans med oss och knyta nära kontakter med konsulter som delar våra värderingar och vill fortsätta att hjälpa våra kunder i vardagen och in i framtiden.

Jag ser verkligen fram emot 2019!


Close-up nr 1, 2019
/Ulrika Mandell

sharenode

Följ oss gärna på LinkedIn för senaste nytt

Kostnadsfri guide

Vill du veta mer om RPA och digitala medarbetare? Ladda ner vår guide: Rekrytering av digitala medarbetare


    Senaste inläggen

    Visa alla

    Close-up