Detta är det andra inlägget i ShareNodes artikelserie Close-up där vi kort möter och intervjuar personer som på olika sätt och i olika sammanhang har korsat vår väg.
Anna Dyhre är en erfaren ledare, moderator, författare och Employer Brandingspecialist. Den bakgrund Anna har från affärsvärlden kombinerat med hennes stora samhällsintresse och mångåriga erfarenhet av Employer Branding är en unik mix. Du deltog på en av ShareNodes nätverksträffar i september 2018 och höll en mycket intressant inspirationsföreläsning med temat "Framtidens medarbetare - Fast/flytande/GIG? Hur ska de ledas?"
Vad har hänt sedan sist, har din framtidsspaning tagit några nya vägar eller har du gjort några nya upptäckter?
Ja det händer mycket hela tiden men just nu tycker jag det är intressant med den hype och svallvågor som Greta Thunberg skapar. Studenter i Frankrike på toppskiktet har ju bland annat skrivit på ett manifest om att de kommer vägra jobba på företag som inte tar sitt miljöansvar och jag tror vi får se mer av detta framöver. Miljöfrågor och värderingar synas i sömmarna.
Vilken är den vanligaste reaktionen du får från ledare du möter, när ni pratar om Employer Branding?
Många tänker på hur de ska rekrytera men det handlar ju lika mycket om att behålla och utveckla sina medarbetare. Hela kedjan från attraktion till avslut måste hålla ihop. En före detta medarbetare har ju alltid arbetsgivaren i sitt CV på LinkedIn till exempel.
Vi på ShareNode ser idag en ökad grad av frilansare och interimskonsulter hos våra kunder, hur kommer det påverka arbetsmarknaden tror du?
Det här har ju ökat i omfattning och samhället håller långsamt på att anpassa sig till att förstå att alla inte strävar efter en fast anställning eller att en fast anställning inte är vägen till trygghet för alla. Jag hoppas att rörligheten på arbetsmarknaden ökar, att fler vågar testa nya vägar och att de som köper in konsulttjänster vågar se bortom de klassiska konsultfirmorna. Attraktion behövs åt båda hållen – att vara attraktiv att konsulta för och vice versa. Den tidigare vattentäta uppdelningen om anställd eller inte för att få ta del av en verksamhets event eller gemensamma mål kommer luckras upp och idag ser vi att intern- och extern kommunikation från företag blir mer lika, efterfrågan på transparens har ökat.
Vad innebär det för företagen och för de fast anställda att fler tar uppdrag och har kortare anställningar?
Fortfarande är det en relativt liten andel som helt gig-jobbar. Många som är konsulter har någon typ av anställning i botten. Jag ser en ökad mix av anställning, gig och projekt i fler branscher. Idag är ju detta vanligt inom media och har varit så en länge tid. Många vill vara fast anställda och det är ju legio inom kommun, stat och landsting – det är ju därför det blir sådana diskussioner om hyrläkare, bemanningsbolag m.m. när arbetsgivarna inser att det inte bara är för pengarna många jobbar. De värdesätter frihet, flexibilitet och att inte sitta fast hos en arbetsgivare. De väljer annat och idag finns möjligheterna. Istället för att fokusera på fast anställning är det viktigare att fundera på att uppdatera kompetensen hos sina anställda så de är anställningsbara, oavsett fast flytande eller gig
Vad ser du fram emot under 2019?
Många saker – det är ju lite turbulent på många ställen i världen och att få följa denna utveckling är väldigt intressant. Kommer miljöengagemanget växa och påverka på riktigt? Hur blir arbetsmarknaden i UK efter Brexit? Alla svenskar som bor i London – kommer de tillbaka till Sverige och rör om på vår arbetsmarknad? Vårens EU-val – får vi se någon som gör raketgenomslag a la Junilistan?
Allt detta påverkar ju och förändringar är ju spännande om man som jag gillar att koppla ihop det stora med det lilla.
Close-up nr 2, 2019
/Ulrika Mandell
Kostnadsfri guide
Vill du veta mer om RPA och digitala medarbetare? Ladda ner vår guide: Rekrytering av digitala medarbetare
”*” anger obligatoriska fält