Detta är det tredje inlägget i ShareNodes artikelserie Close-up där vi kort möter och intervjuar personer som på olika sätt och i olika sammanhang har korsat vår väg.


Svante är en av de mest anlitade föreläsarna när det kommer till att attrahera, engagera och utveckla rätt medarbetare till rätt plats. Bara i höstas gjorde han över 90 föredrag på fyra månader. Han har genom åren hjälpt hundratals organisationer och tusentals chefer hur man blir medarbetarnas och kundernas förstahandsval imorgon. Du gästade oss på ShareNode för ca 2 år sedan, precis innan du publicerade din första bok. Du rörde om och engagerade våra deltagare med din föreläsning som handlade om strategisk kompetensförsörjning!

När vi sågs talade du bland annat om vikten av att kontinuerligt jobba med strategisk kompetensförsörjning och att ha en People Plan.
-Ja, allting bottnar i att det som sker just nu – det har aldrig skett så snabbt som nu. Det har aldrig varit så snabbrörligt som nu. Varje företag måste fundera på vad ska vi erbjuda imorgon? Om vi erbjöd x igår och ska erbjuda y imorgon – kan våra medarbetare leverera y och inte bara X? De människor som var rätt i går och rätt idag kanske inte är alltid är rätt imorgon! Samt att det de kan idag kanske inte är det som de ska kunna imorgon.

Affärsplanen formulerar visionen och en mission för varför organisationen finns, och vad organisationen ska åstadkomma. Då ä kompetensförsörjningsplanen, det jag kallar People Plan, svaret på vem som ska göra det och hur detta ska åstadkommas. Strategisk kompetensförsörjning är därför ett samlingsbegrepp för hur medarbetarna ska ha verktyg, vilja och förmåga att lösa organisationens uppgift. Konsekvensen av en dåligt formulerad och kommunicerad kompetensförsörjningsplan känner du alltför väl igen. Det resulterar i ineffektiva punktinsatser med hagelbössa och höga kostnader. Men du märker det säkert tydligast när jobbet slutar vara roligt.

Hur ska en organisation göra för att lyckas med detta – vilka är de viktigaste råden du kan ge?
Om vi som företag ska börja erbjuda andra saker – vilka människor är rätt imorgon? Vad kan de idag? Vad behöver de kunna imorgon? Det kan vi ju aldrig få svar på om vi inte gör en People Plan för t.ex. 2022! Vissa företag jobbar med kompetensutveckling, men kompetensväxling handlar ju om att kunna något helt annat. Behöver vi anställa andra människor? Har vi gap så måste vi börja agera nu, för att kunna leverera y imorgon.

Vem ska äga och ta ansvar för företagets People Plan?
Den ska ägas av ledning och chefer och ska implementeras ner till varje chef – Vad ska just vi ha för People Plan? Koncerner jag träffar justerar sin affärsplan för 2022 – men inte många justerar sin People Plan för 2022. Om affärsplanen ändras måste ju även People Planen också ändras. Det bör ju vara ett gemensamt dokument.

I boken och i dina föreläsningar uppmanar du chefer till handling, på vilket sätt har du märkt att det gett effekt?
Jag ser att det ger effekter på flera sätt t.ex. hos mina kunder genom ökad omsättning och vinst, sänkt rätt personalomsättning och ett ökat engagemang hos personalen. Effekten för mig är ju att företagen anlitar mig igen och jag blir såklart stolt och glad över resultatet. Målet med boken är ju att hjälpa kunderna att bli Drömarbetsgivare. Jag har skrivit kokboken – men cheferna måste ju laga rätterna själva. Det måste vara cheferna och ledarna som praktiskt genomför detta. Chefen måste vara Kocken, det är då effekten blir som störst!

Din bok Drömarbetsgivaren, som publicerades 2017, fick ett stort genomslag och uppskattades av många. Om du tittar tillbaka; Vad har hänt sedan dess som du inte hade räknat med? Vad var mest oväntat?
Det är tredje upplagan som är ute nu och den fjärde upplagan kommer snart att tryckas och det har skapats bokcirklar om min bok, det hade jag inte vågat hoppas på. Det som glädjer mig också är att det är många chefer som har köpt den. Jag tar ju tillbaka allt till ledarskapet, om inte cheferna gör något så blir det ju ingenting. Det är en bra kokbok, och cheferna har börjat laga nya rätter!

Vad ser du mest fram emot under 2019?
Jag har några roliga uppdrag ute i Europa under året, exempelvis World Employer Branding Day i Lissabon, där jag föreläser för 800 olika beslutsfattare inom Employer Branding – om morgondagens ledarskap.

 Hur ser dina framtidsplaner ut? Om vi träffas om 3 år, var befinner du dig då?
Jag har en plan för varje kvartal ungefär tre år framåt så då kommer jag att ha genomfört 100 avsnitt av min podd Chefssnack och jag har skrivit två nya böcker. Om redan om en månad släpper jag ett nytt koncept med Webkurser som innehåller olika aktuella teman för chefer. Här kan individen själv styra vad hen behöver lära sig, på vilket sätt och när. Det är mitt sätt att hjälpa alla att utvecklas!


Close-up nr 3, 2019
/Ulrika Mandell

sharenode

Följ oss gärna på LinkedIn för senaste nytt

Kostnadsfri guide

Vill du veta mer om RPA och digitala medarbetare? Ladda ner vår guide: Rekrytering av digitala medarbetare


    Senaste inläggen

    Visa alla

    Close-up